Kudowa-Zdrój (stacja kolejowa)


Kudowa-Zdrój to malownicza stacja kolejowa, usytuowana w sercu Kudowy-Zdroju, znajdującym się w powiecie kłodzkim, w pięknym województwie dolnośląskim, w Polsce. W systemie klasyfikacji PKP, ta stacja została sklasyfikowana jako dworzec turystyczny, co podkreśla jej znaczenie dla osób podróżujących w ten rejon.

Co ważne, Kudowa-Zdrój stanowi stację czołową na jednej z linii kolejowych prowadzących do Kłodzka Głównego. To sprawia, że jest to istotny punkt komunikacyjny dla zarówno turystów, jak i mieszkańców.

Ruch pasażerski

W poniższym fragmencie przedstawione są dane dotyczące ruchu pasażerskiego w Kudowie-Zdroju, a szczególnie na stacji kolejowej. Informacje te mogą być pomocne w zrozumieniu dynamiki transportu kolejowego w tym regionie.

RokLiczba pasażerów na dzień
2017200-299
2022300-399

Informacje ogólne

W obiekcie dworcowym znajduje się poczekalnia, która zapewnia wygodę podróżującym. Operacje związane z ruchem kolejowym są nadzorowane przez wykwalifikowanego dyżurnego ruchu.

Interesujące jest to, że budynek, który kiedyś służył jako lokomotywownia, obecnie pełni rolę hurtowni budowlanej, co sprawia, że nie ulega on zniszczeniu ani dewastacji.

Warto zaznaczyć, że obecnie nie prowadzi się obsługi ruchu towarowego na tym odcinku, a po bocznicach pozostały jedynie delikatne, sporadyczne ślady przemijających czasów.

Historia

Jedną z kluczowych inwestycji, które znacząco wpłynęły na rozwój regionu, była linia kolejowa prowadząca z Kłodzka do Kudowy-Zdroju. Ta trasa zapewniała możliwość jej dalszego przedłużenia aż do czeskiego Náchodu. Ze względu na niezwykle trudne warunki terenowe, budowa tej linii zajęła bardzo dużo czasu, sięgającego niemalże dwudziestu lat.

Pierwszy odcinek trasy zrealizowano między 1886 a 1890 rokiem, prowadząc do Szczytnej. Kolejnym ważnym krokiem był 1 grudnia 1902 roku, kiedy to otwarto odcinek do Dusznik. Ostatecznie, 10 lipca 1905 roku, kolej dotarła do Kudowy-Zdroju.

Stacja Kudowa-Zdrój została zaprojektowana nie tylko z myślą o obsłudze podróżnych oraz transportu towarowego, ale także by mogła obsługiwać przybywające parowozy. W skład infrastruktury wchodził budynek stacyjny z kasą biletową i poczekalnią, magazyn towarowy oraz plac ładunkowy. Ponadto stacja została wzbogacona o obiekty niezbędne do obsługi taboru: lokomotywownię z czterema stanowiskami, wieżę ciśnień z żurawiem wodnym oraz basen węglowy. Te elementy umożliwiały uzupełnianie zapasów węgla i wody w przybyłych lokomotywach oraz wykonywanie niezbędnych napraw.

Jednakże, w miarę rozwoju ruchu kolejowego, pierwotne zabudowania dworcowe oraz magazynowe okazały się niewystarczające. Dlatego w 1912 roku oddano do użytku nowy, przestronny budynek dworca, który zapewniał komfortowe warunki dla pasażerów, nie tylko z kasami i poczekalnią, ale także z restauracją oraz pomieszczeniami dla pracowników kolejowych. Dodatkowo z stacji odchodziły dwie prywatne bocznice kolejowe. Jedna z nich miała kluczowe znaczenie, ponieważ obsługiwała pobliskie zakłady bawełniane.

Po II wojnie światowej, kiedy to ziemia kłodzka znalazła się pod polską administracją, stacja została najpierw przemianowana na Chudowa Zdrój, a następnie na Kudowa-Zdrój. Obecnie stacja jest wciąż w użytku, kontynuując swoją funkcję na kolejowej mapie regionu.

Połączenia

Od 3 marca 2010 roku na trasie Kudowa-Zdrój pociągi przestały kursować. Powód tej decyzji tkwił w niskiej prędkości szlakowej, wynoszącej jedynie 20 km/h.

W wyniku tego zdarzenia wprowadzono komunikację autobusową, która miała na celu zapewnienie transportu pasażerów. Jednak sytuacja uległa poprawie, gdy 15 grudnia 2013 roku zakończono remont torowiska na odcinku Duszniki-Zdrój – Kudowa, co przywróciło kursy pociągów na ich regularnej trasie.

Po remoncie, prędkość szlakowa została zwiększona do 60 km/h, co znacznie poprawiło komfort i efektywność podróży.


Oceń: Kudowa-Zdrój (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.77 Liczba ocen:14